FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/07/2007

Gäller lagen om namn och bild i reklam för stiftelser?

Hejsan min gamla arbetsgivare använder en bild som jag är med på, den ligger ute på nätet och är tryckt på ett dubbelsidigt a4. Det är ett rehabiliteringshem (ibland på stan så har föredetta patienter kommit och frågat mig om jobbet och om att de skall dit igen) de tror att jag jobbar där fortfarande det var så jag fick reda på detta, och detta känns inte bra. Jag har kollat upp att man inte får använda bilder i reklamsyfte och det tycker jag att detta är, men i lagen står det att näringsidkare inte får använda bilder etc. Min gamla arbetsgivare är en stiftelse som säger sig arbeta utan vinstintresse. deras hemsida är XXX tacsam för svar. mvh XX

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att lag (1978:100) om namn och bild i reklam gäller näringsidkare, men begreppet näringsidkare tolkas i det här sammanhanget relativt brett. Även en sammanslutning utan något direkt vinstsyfte anses som näringsidkare om verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att den ger ekonomisk vinst, även om den vinsten går till ett särskilt ändamål. Min bedömning är därför att Din arbetsgivare inte har rätt att publicera bilden på Dig utan att Du har gett Ditt tillstånd. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare