Vem har rätt till introduktionsersättning?

Lag (1992:1068) om introduktionsersättning för flyktingar och vissa andra utlänningar: gäller denna lag uteslutande för flyktingar eller tar den också sikte på andra utlänningar såsom utlänningar som har ansökt om uppehållstillstånd p.g.a. familjerelation (i detta fall en thailändsk kvinna som är gift med en dansk man, bosatt i Sverige) ?

Det står:

"Ersättning enligt 4 får lämnas endast för en utlänning som ansökt om uppehållstillstånd inom två år från det att den person som han eller hon har anknytning till först togs emot i en kommun. Lag (2005:721)."

Således uppfattar jag detta som andra utlänningar som alltså inte är flyktingar.

Lawline svarar

Hej,

det stycke som Du citerar i Din fråga måste läsas tillsammans med paragrafen i övrigt. Lagtexten hittar Du http://www.lagen.nu/1992:1068#P2 .

För att vara berättigad till introduktionsersättning enligt 4:e punkten krävs att uppehållstillstånd har beviljats p.g.a. anknytning till en person som avses i punkterna 1-3 i samma paragraf.

I det fall som nämns i Din fråga måste alltså den danske mannen som är bosatt i Sverige uppfylla någon av punkterna 1-3, vilket inte är sannolikt eftersom de i huvudsak handlar om flyktingar. Kvinnan har därför inte rätt till introduktionsersättning.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare