Kniv på allmän plats

Hej.

Finns det någonstans i lagen som talar om hur långt blad det får vara för att få bära kniv på allmän plats?

Jag har fått höra det av en bekant som jobbar inom polisen, men har inte lyckats hitta det i någon lagtext.

Lawline svarar

Hej,

Enligt 1 § lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, är det förbjudet att inneha knivar (eller andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa) på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Det finns emellertid undantag från denna regel och dessa följer av paragrafens andra stycke. Av detta följer att det ges undantag för knivar som ingår i utrustning för en viss tjänst eller uppdrag, eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Det framgår med andra ord inte av lagen hur lång en kniv får vara, utan detta är en bedömningsfråga där man får beakta relevanta omständigheter.

Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål hittar du http://lagen.nu/1988:254

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare