Skjutsa på cykel

Var hittar man den "lag" som reglerar hur man får skjutsa på en cykel? Och vad säger den?

Lawline svarar

Trafikförordningens 6 kap 3 § reglerar frågan. Den stadgar:

"På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare

1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller

2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år."

Sommarhälsning,

Lawline RådgivareRådgivare