Kopiering av kasett till cd

En fråga om upphovsrättslagen som jag inte vill bryta mot...

Jag har ett antal gamla talböcker inspelade på kassett. Jag tänkte mig nu att sälja av dom istället för att slänga.

Kan jag då sälja kassetterna med en CD med boken i MP3-format som jag själv gjort?

Vad jag kan se av upphovsrättslagen, som begränsar rätten att låta utomstående skapa en kopia av verk, gäller det bara om originalet är i skriftlig form eller musikaliska verk. Ingetdera verkar vara tillämpligt på en talbok.

Begränsningen att framställa verk i digital form kan jag bara se att den gäller om originalet är i digital form. Inte heller detta verkar vara tillämpligt eftersom kassetterna är analoga.

Lawline svarar

Upphovsrättslagen har en vid tillämpning och ett litterärt verk är just ett litterärt verk oavsett dess form. Skyddet gäller därför även talböcker. Även tolkningen av exemplarframställning är vid. Att du överför något som är analogt till digital form gör inte att det rör sig om något annat än att skapa kopior. Du har alltså inte rätt att skapa cd-skivor av talböckerna för försäljning.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare