Regler kring förvar och avvisning av asylsökande

Undrar vilka lagar och regler som finns angående förvarstagna asylsökande samt avvisning av asylsökande

Lawline svarar

Hej,

Den huvudsakliga regleringen beträffande asylfrågor återfinns i utlänningslagen. Denna lag är relativt omfattande och därför blir en uppräkning av alla regler som kan anses ha ett samband med frågor beträffande avvisning samt förvar mycket svår att göra på ett bra sätt. Några exempel på kapitel som mer i detalj behandlar dessa frågor är emellertid:

Kapitel 8 (avvisning och utvisning),

Kapitel 10 (förvar och uppsikt avseende utlänningar),

Kapitel 11 (hur en utlänning som hålls i förvar skall behandlas), och

Kapitel 12 (verkställighet av beslut om avvisning och utvisning)

Utlänningslagen hittar du http://lagen.nu/2005:716

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare