Finns det någon lag som reglerar tillsyn över hundar?

Hej

Får en ägare till en hund Amerikan staford terrer alltså en farligt ras tillåta sina små barn gå ut med hunden?

jag tänker på att om det hender någonting då ett litet barn orkar inte hålla hunden vid sig? fins det något lag som reglerar det?

tack för svar oroliga föräldrar

Lawline svarar

Hej.

Det finns en lag som reglerar tillsyn över hundar. Den säger att om en hund orsakar skada så är hundägaren ansvarig oavsett om ägaren kan anses ha varit vårdslös eller inte. En hundägare är alltså strikt ansvarig för sin hund. Det gäller oavsett om ägaren lämnat bort hunden till någon annan.

Om det händer någonting när barnen är ute med hunden kan ni alltså vända till hundägaren. Däremot finns det mig veterligen inga regler som hindrar att barn går ut med hundar.

Lag om tillsyn över hundar och katter hittar du http://www.lagen.nu/1943:459

Med Vänlig Hälsning,

Rådgivare