FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/07/2007

Ansvar för skada på bil

Om en bil får lackskador när den står parkerat i ett parkeringshus, vem ska stå för reperationerna? Försäkringsbolaget, fastighetsägaren till parkeringshuset eller "jag själv"? I just detta fallet har färg som blivit upplöst med vatten runnit ner på ena sidan av bilen och är het omöjligt att få bort.

Lawline svarar

Hej! Försäkringar täcker "plötsliga och oförutsedda händelser", och det du beskriver låter ju som en sådan. Däremot är frågan vad du har för typ av försäkring. Om du har bilen helförsäkrad bör du kunna få hjälp av ditt försäkringsbolag; lite beroende på naturligtvis vilket bolag du är försäkrad i och vad det har för villkor. Om du endast har halv- eller trafikförsäkring tror jag knappast att ditt försäkringsbolag kommer att kunna hjälpa dig med skadan. Vad beträffar möjligheterna att få ersättning av fastighetsägaren och/eller den som driver parkeringshuset får detta ske genom ett skadeståndskrav. Detta förutsätter att du kan visa åtminstone vårdslöshet från deras sida. Först om du varken kan få ut försäkringsersättning eller skadestånd är det du som får betala för reparationen. Jag tycker att du först och främst ska kontakta ditt försäkringsbolag och ta reda på vad du har för försäkringsomfattning och vilka villkor som gäller för din försäkring. Med vänlig hälsning
Rådgivare