Avskuren rådighet

Hej

Jag har en fråga som gäller konkurser.

Vi har en hyresgäst som under 2002 fick en del ekonomiska problem varför de under en period låg efter med ett antal hyror. För att hjälpa vår hyresgäst att komma på fötter igen köpte vi en maskin av dem i början av 2002.

Denna maskin hade både de och vi användning för och därför lät vi den stå kvar i våra lokaler som vi hyr ut till dem. Ett par månader senare försattes de trots detta i konkurs.

De startade om verksamheten i ett nytt bolag och fortsatte hyra av oss.

Till min fråga: Har vi förlorat denna maskin till konkursboet i samband med deras konkurs när vi lät maskinen stå kvar i lokalen de hyr av oss?

Jag inser att det mesta innanför väggarna i en konkurs tillfaller konkursboet men just i detta fall när maskinen står i våra lokaler vad gäller då?

Tacksam för snabbt svar innan de tar bort maskinen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

I mina ögon tyder tyvärr det mesta på att maskinen kommer att ingå i konkursboet. För att ett sakrättsligt giltigt förvärv skall vara för handen krävs nämligen att gäldenären (säljaren) åtminstone avskurits rådigheten över egendomen, vilket följer av den så kallade traditionsprincipen. Då er hyresgäst efter köpet alltjämt kunnat använda maskinen är rådigheten inte avskuren, trots att den står i era lokaler.

Detta regelverk kanske kan verka hårt och svårförståeligt, men det motiveras främst av att man inte skall kunna göra skentransaktioner och på så sätt undandra konkursborgenärerna tillgångar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare