FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/05/2007

Utbetalning av semesterersättning

Jag sa upp mig för två månader sedan, under pågående studier eftersom jag fått nytt arbete. Skall jag inte få min innestående semesterlön i samband med månadskiftet då min uppsägning har trätt i kraft?

Lawline svarar

Hej! Semesterersättning ska betalas utan oskäligt dröjsmål som det uttrycks i § 30 Semesterlagen men senast en månad efter det att anställningen har upphört. Om det föreligger svårigheter att beräkna semesterersättning inom den tiden ska den betalas ut en vecka efter det att hindret upphörde. I kollektivavtal är det möjligt att göra avsteg från § 30. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan andra tider gälla. I det fallet rekommenderar jag dig att kontakta facket för att höra vilka tidsramar som gäller i din bransch. Med vänlig hälsning
Rådgivare