FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/05/2007

Ansvar för stöld vid omhändertagande av egendom

Vi har lämnat in vår båtmotor för lagning hos en firma som skall reparera den. Under tiden den har varit inlämnad har den blivit stulen. Företaget hävdar att det är den egna försäkringen som skall gälla. Stämmer verkligen detta resonemang?

Lawline svarar

Hej. Jag förmodar att du inlämnat båtmotorn såsom konsument till en näringsidkare. Konsumenttjänstlagen (lagen hittar du http://lagen.nu/1985:716) kan inte tillämpas då ansvarsfrågan inte direkt regleras i lagen. Man får istället se till allmänna rättsprinciper vad gäller ansvar för omhändertagande om annans egendom. Normalt borde en näringsidkare som arbetar på annans egendom också ha ett ansvar för den egendom som omhändertagits så länge den befinner sig under deras kontroll. Detta bör följa av allmänna skadeståndsprinciper. I sådana fall borde också reparatören, om han på något sätt agerat försumligt i anslutning till stöldtillfället, ansvara för att ersätta dig. Detta innebär att i sådana fall är det reparatörens försäkring som bör reglera stölden. Frågan kan emellertid också regleras i avtalet om tjänsten mellan dig och reparatören, varför det inte heller går att få ett definitivt svar med bakgrund av informationen du lämnar. Reparatören kan dock aldrig helt friskriva sig från ansvar. Om stölden har skett utan att reparatören på något sätt varit försumlig är det knappast troligt att de skulle ha något ansvar för det inträffade och i så fall får du söka ersättning ur din egen försäkring. Om stölden uppkommit då reparatören t.ex. inte låst ytterdörren, inte haft fullgott larm- eller låsanordningar el. dyl. kan du möjligen också kräva att deras försäkring reglerar din skada. Då frågan kan vara något komplex och svårbesvarad rekommenderar jag dig att vända dig till Konsumentverket. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare