FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2007

Säga upp projektanställning i förtid?

Hej, Jag har nu en projektanställning till september men nu har jag fått mitt drömjobb och de vill ha mig i Augusti redan då de har gemensamma utbildningar med alla nyanställda. Jag har inte avtalat om uppsägningstid med min nuvarande arbetsgivare. Kan jag ändå bli kvitt min projektanställning i förtid om jag säger upp mig säg 1 månad innan? Finns stöd i Lagen t.ex. LAS 1982:80 11§?

Lawline svarar

Hej Enligt 4 § 2 st e contrario i Lagen om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80) är det inte möjligt att säga upp en tidsbegränsad anställning i förtid såvida det inte det finns särskilda skäl, t.ex. att motparten grovt åsidosatt sina förpliktelser eller att avtalet blivit oskäligt betungande för den ena parten. Om man har avtalat att uppsägning är OK gäller det naturligtvis, men så är ju inte fallet här. 11 § Las är alltså inte tillämplig för projektanställda. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med Vänlig Hälsning
Rådgivare