FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/05/2007

Skada vid envarsgripande

"envarsgripande" Om min dotter har blivit stoppad utanför en butik med s.k envarsgripande och det visade sig att hon inte har tagit något i butiken. Kan hon ha rätt att få någon form av skadestånd från butiken eller ska hon bara acceptera detta.

Lawline svarar

Hej, I fallet som du beskriver har det inte uppstått någon skada (person-, sak- eller ren förmögenhetsskada). Skadeståndsskyldighet förutsätter att skada uppstått. Situationen du beskriver innebär inte heller att något brott begåtts. Vänligen
Daniel WaermeRådgivare