FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/05/2007

Hur kräver man skadestånd i praktiken?

Hur gör jag rent praktiskt för att kräva en person på skadestånd? Jag har varit med om en cykelolycka där jag anser motparten vållande (inget motordrivet fordon inblandat). Det finns både personskada, sakskada och förlorad arbetsinkomst.

Lawline svarar

Hej, Det första du bör göra är att kontakta personen och försöka utröna om denne är villig att ersätta dig för dina skador. Exempelvis kan du skicka ett formellt krav på betalning (kravbrev) där du noggrant anger vad du kräver och varför du anser dig berättigad till ersättning. Om denne inte är villig att betala så kan du som nästa steg lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogdemyndigheten. Detta gör du genom att fylla i Blankett KFM 9012, blanketten hittar du http://kronofogden.se/blanketterbroschyrer/laddanerblanketter/9012.4.4bf45f331098492fe0e80001651.html Om din motpart inte är villig att betala din hävdade fordran så kommer han att bestrida denna. Detta betyder att ärendet går till tingsrätten för avgörande. I tingsrätten kommer din ansökan om betalningsföreläggande fungera som stämningsansökan, så var noga med att ange omständigheter du vill åberopa osv. i ovan nämnda blankett. Lycka till!
Andreas HeedRådgivare