Svensk upphovrätt köps olovligt av amerikansk firma

Om en amerikansk firma köper rättigheter i en bild av en amerikansk person. Men det visar sig att den rättmätige innehavaren av bilden finns i Sverige. Skall både den amerikanska firman och personen stämmas i USA? En fråga om lagval och forumval? Vilken domstol är behörig? Vilken lag gäller? Amerikansk rätt, svensk rätt(svensk kärande) eller någon internationell överenskommelse?

Lawline svarar

Din frågeställning är lite öppen och därför förutsätter jag i mitt svar att överlåtandet av rättigheterna har ägt rum i USA.

I Sverige är det möjligt att tillerkännas upphovsrätt för ett konstnärligt eller litterärt verk enligt upphovsrättslagen. Det ställs inget formkrav för att skydd skall uppkomma, du behöver således inte vara i kontakt med någon administrativ myndighet. Skyddet innebär vidare att ingen annan har rätt att sprida eller framställa verket utan ditt samtycke (licens). Skyddet är tidsbegränsat, det försvinner 70 år efter upphovsmannens död. Vissa undantag ställs upp i upphovsrättslagen men dessa kan generellt sägas inte vara tillämpbara i kommersiella situationer. För att skydd överhuvudtaget skall vara aktuellt måste dock den bild du talar om definieras som ett verk. För att detta krav skall vara uppfyllt måste det vara originellt alltså ett resultat av kreativitet i viss mån. (av din frågeformulering kanske denna utläggning varit onödig för du talar ju om att rättighetsinnehavaren vilket kräver förekomsten av en rättighet till ett verk)...

Om vi nu kan fastställa att skydd föreligger i Sverige hjälper det dig emellertid inte om överlåtelsen ägt rum i USA. Skyddet enligt upphovsrättslagen gäller enbart inom Sveriges gränser. Dock har USA (så sent som 1989 p.g.a. att de ville fortsätta ha formkrav) liksom Sverige ratificerat Bernkonventionen om skydd för konstnärliga och litterära verk. Denna konvention innebär att vissa krav måste uppfyllas av medlemmen. Bl.a. skall skyddet vara formlöst samt nationell behandling skall garanteras. Detta innebär att individer från andra länder skall tillerkännas skydd utifrån samma förutsättningar som medlemmens egna medborgare. Likartade möjligheter till rättsmedel skall även föreligga.

Av detta följer att en rättighetsinnehavare i Sverige har möjlighet att kräva sin rätt i USA. Jag utgår ifrån att lagstiftningarna inte skiljer sig alltför mycket ifrån varandra då de immateriella rättigheterna harmoniseras genom internationellt samarbete allt mer. Dock kan det inte tillräckligt understrykas att processer i USA som regel är mycket tidskrävande och kostsamma. I första hand bör affärsmässiga kontakter tas för att i bästa fall komma överens om lämplig licensstruktur. Osäkerheten är därutöver större vid upphovsrättsintrång då det inte föreligger formkrav. Man svävar då i ovisshet (i än större utsträckning) inför domstolens bedömning då man ej fått någon vägledning av en administrativ myndighets bedömning.

Lycka till

Rådgivare