FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/12/2005

Kapitalvinst och dold samäganderätt

Hej Min fru sålde bostadsrätten och vi köpte en ny som var dyrare men tillsammans. Detta innebar att hon gjorde, enligt skatteverket, en vinst som hon nu ska beskatta. Är detta rätt ? Vi har bevisat att båda två delat boendet under större delen av de 7 år (jag 80%) samt att det finns gemensamma lån och kostnaderna för köpet också delats. Det kan också bevisas att hon aldrig kunnat köpa den ursprungsbostaden själv, då hon inte var förvärsarbetande utan föräldraledig samt året innan inte hade någon inkomst att deklarera. Skatteverket hävdar att det inte föreligger någon dold äganderätt, att min fru ägde ursprungsbostaden 100%, att det inte visats att gemensam finansering skett, att jag inte varit folkbokförd på lgh under hela innehavstiden. Mvh Dan Palmgren

Lawline svarar

Hej! När det gäller dold samäganderätt och kapitalvinstbeskattning finns ett antal rättsfall att titta på (RÅ 1986 ref 179, RÅ 1989 ref 91, RÅ 1990 ref 103, RÅ 1992 ref 41 m fl.). Regeringsrättens inställning är att först om det står klart att en uppgift om ensam äganderätt är felaktig så kan denna uppgift frångås. Utredningen och bevisningen ska alltså vara så pass stark att en talan vid allmän domstol om att fastigheten är samfällt ägd med stor sannolikhet skulle bifallas. Frågan är då vad som krävs för att dold samäganderätt ska föreligga. I NJA 2002 s 3 lägger Högsta domstolen stor vikt vid vem som rent faktiskt betalt bostadsrätten, vilket enligt din beskrivning skulle tala till er fördel. I NJA 2004 s 397 nämns även att egendomen ska ha inköpts för gemensamt bruk och att avsikten skall ha varit gemensam äganderätt, det ska alltså finnas någon typ av tyst överenskommelse. Vad som är intressant är då omständigheterna vid köpet av bostadsrätten, dvs. om avsikten då var att ni skulle använda den gemensamt och äga den gemensamt. Dessa olika faktorer och den begränsade information jag fått gör att det är vanskligt att göra en enskild bedömning kring dold äganderätt. Som jag tidigare nämnt ställs höga krav på sannolikhet för bifall i samäganderättsfrågan för att samäganderätt ska godtas skatterättsligt och Skatteverket tycks i ert fall inte ansett att tillräckligt mycket talade för samäganderätt. Vad som är rätt och fel är alltid en bedömningsfråga och jag hoppas i alla fall att jag klargjort vilka krav som ställs.
Rådgivare