FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/05/2007

Skadeståndsskyldighet för brygga

Vi är 11 delägare i en brygga med båtplatser+bil parkering.Om någon utomstående beträder bryggan /eller p-platserna(som är markerad med privat skylt) och ramlar och skadar sig t.ex pga bristande underhåll från vår sida blir vi då skadestådsskyldiga ?Hur kan vi försäkra oss?

Lawline svarar

Hej! Avgörande för om någon blir skadeståndsskyldig är om vederbörande förfarit "culpöst", vårdslöst/oaktsamt, se 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Det faktum att personen som drabbats av skadan beträtt bryggan olovandes förändrar egentligen inte bedömningen. Det kan dock påpekas att man rimligen ställer ett lägre aktsamhetskrav på en privat brygga än på t.ex. bryggor för vilka allmänheten svarar. I bedömningen om ni förfarit oaktsamt finns en rad omständigheter som påverkar. Till att börja med är avgörande om den skadevållande brutit mot lag, avtal, regler, föreskrifter eller sedvänja. För det fall att skadevållaren inte brutit mot något av ovanstående får en s.k. fri bedömning göras. Den fria bedömningen utgår från följande: 1. risken för att en eventuell skada inträffar, 2. den sannolika omfattningen och typen av den eventuella skadan, 3. möjligheter och kostnader att förebygga en eventuell skada och 4. den riskinsikt man kan tillskriva Er. Det kan tilläggas att fastighetsägare i vissa fall blivit skadeståndsskyldiga för skador i, och i anslutning till fastigheten oberoende av att de inte varit vållande. Jag är osäker på om det går att föra ett sådant resonemang gällande er brygga. (s.k. strikt ansvar för icke delegerbara förpliktelser) Som du förstår är det väldigt svårt att besvara din fråga. Hoppas mitt svepande svar om skadeståndsskyldighet i allmänhet gav dig viss vägledning. Med vänlig hälsning,
Daniel WaermeRådgivare