FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/05/2007

Avdrag för räntekostnader

Jag undrar detta. Om jag lånar pengar av en privatperson och betalar en ränta på 15 % på detta lån , skuldebrev är skrivet och räntan betalas 1 gång per år , lånet tas 2006 och räntan betalas en gång per år med början 2007 och jag erhåller en kvittens på ränteinbetalningen och sedan så löser jag lånet. I deklarationen tar jag sedan upp denna räntekostnaden men långivaren tar inte upp ränteintäkten , räcker det då för mig att visa skuldebrev och kvittens på räntebetalningen samt kvitto på lösen utav lån för att kunna dra av denna räntekostnad ? och om jag betalar räntekostnaden år 2007 får jag då dra av hela kostnaden för 2007 eller måste jag slå ut den på 2 olika år dvs 2006 och 2007 ? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Det borde räcka att Du kan uppvisa kvitton och lånepapper på att skulden är reell. Det är inte Ditt problem att Din motpart inte tagit upp intäkten i sin deklaration. Således kan Du dra av denna räntekostnad i Din deklaration. Betalar Du räntekostnaden 2007 ska du enligt kontantprincipen ta upp hela beloppet för detta år. Du ska med andra ord inte slå ut det på två år. Med vänlig hälsning,
Rådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Skatterätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo