Innebörden av konstnärligt verk?

Hej! I "Förordning (1993:1632) står det i första paragrafen ungefär att de kommunala föreskrifterna inte får innebära "en inskränkning i den enskildes frihet att framföra ett musikaliskt verk eller något annat konstnärligt verk".

Finns den här friheten upptagen i någon lag? Vilken i så fall? Finns det någon definition av vad som räknas som ett "konstnärligt verk"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Det paragrafen i förordningen innebär är att ordningsregler inte får inskränka en persons upphovsrätt, en immateriell äganderätt som tillmäts stort värde. Den lag som reglerar detta är upphovsrättslagen, se http://lagen.nu/1960:729 . Där framgår bland annat att man har rätt att framföra verket fritt, se 2 §.

För att få upphovsrättsligt skydd måste det vara fråga om ett verk, ett konstnärligt eller litterärt sådant. För att uppfylla detta krav måste det uppnå verkshöjd. Med detta menas att verket måste ha skapats självständigt och vara originellt dvs. att verket inte påminner allt för mycket om något som redan skapats. Dessutom måste det finnas en konstnärlig ambition bakom verket dvs. att personen ifråga hade för avsikt att skapa något konstnärligt. Sådant som fyller en viss funktion och samtidigt kan se originellt ut men saknar en konstnärlig ambition skyddas således inte. Uppfyller man kraven får man skydd i skapelseögonblicket. Tilläggas bör att det inte spelar någon roll om verket är att anse som fint eller inte, även ”dålig” konst är konstnärlig i upphovsrättens mening.

Det som angetts ovan är kraven som ska vara uppfyllda för att ses som ett verk. Att ange en klar definition på vad exakt som ses som verk blir svårare. Exempel som kan nämnas är tavlor, byggnader, fotografier, musik, brukskonst, skulpturer och statyer. Det mesta kan ses som ett verk såvida de uppfyller kraven vill säga. Dessutom ändras hela tiden synen på vad som faktiskt kan vara ett verk. När lagen kom till tänkte man mer på att skydda det mer klassiskt konstnärliga, som målningar. Idag när vi har en mycket liberal syn på de konstnärliga uttrycksformerna, har begreppet konstnärligt i sin abstrakta utformning ett stort omfång.

Vänligen

Rådgivare