FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/02/2006

Hyresvärds konkurs

Hej! Vi har ställts inför följande problem. Vårt företag (företag C) har hyrt en lokal i andra hand av företaget B, som i sin tur hyrde lokalen av hyresvärden företaget A. Nu har företaget B gått i konkurs och hyresvärden A vägrar att skriva ett hyreskontrakt med oss på lika förmånliga villkor som vi hade med företaget B, trots att vi har investerat mycket pengar för att ordentligt rusta upp den hyrda lokalen. Vad gäller? Finns det några konkreta lagar, rättsfall eller doktrin som kan hjälpa oss?

Lawline svarar

I ert fall har ni ett hyresförhållande endat med B som ju är er hyresvärd. Det är alltså gentemot B som ni har rättigheter, gentemot A har ni inget avtal och därmed ingen rätt. Följden av att er hyresvärd går i konkurs är att denne förlorar sin hyresrätt vilket innebär att grunden för er hyresrätt försvinner. Ni är i detta fall lämnade att acceptera As villkor om ni vill stanna kvar i lokalen. Att ni rustat upp lokalen kan ni givetvis få skadestånd för av B (som ni hade ett hyresavtal med). I praktiken blir det inget skadestånd eftersom B ju saknar medel och är i konkurs. Lagreglering kring hyra finns i jordabalkens 12 kap. (s.k. hyreslagen) se http://lagen.nu/1970:994 Doktrin: Bengtsson B., Hyra och annan nyttjanderätt till fast egendom
Lawline Rådgivare