FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Solidariskt ansvar samt regressrätt

Gällande solidariskt skadestånd är det inte den som i domen fullt klart och tydligt har åsamkat ett mishandelsoffer skadorna som skall betala även om det står i domen att två pers. i samtycke har tjafsat med en tredje varvid en av de dömda tog på sig att misshandla offret?

Lawline svarar

Hej! Om flera personer är skadeståndsskyldiga för samma skada, svarar man enligt 6 kap. 4 § skadeståndslagen (SkL) solidariskt. Vad som menas med att ansvaret är solidariskt, är att den skadelidande kan utkräva hela skadeståndsbeloppet från vilken skadeståndsskyldig hon så önskar – hon behöver med andra ord inte ta hänsyn till om någon av de skadeståndsskyldiga har varit mer vållande än någon annan. Den slutliga fördelningen av ansvaret är dock en intern fråga de skadeståndsskyldiga emellan. Om någon av de skadeståndsskyldiga får stå för en större del än hon ansvarar för, finns i normala fall en möjlighet att regressvis kräva att få ersättning från övriga skadeståndsskyldiga. Vid bedömningen av hur stor del var och en av de skadeståndsskyldiga svarar för, kan man i vissa fall ta hänsyn till graden av vållande. SkL finner du http://lagen.nu/1972:207
Lawline RådgivareRådgivare