FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/05/2007

Om solidariskt skadestånd

hej min son och hans kompis blev dömda för misshandel och skall utge solidariskt skadestånd men i domen står det klart och tydligt vem som har tilldelat offret skadorna är det då rimligt och juridiskt riktigt att be att de skall dela på det utdömda skadeståndet?

Lawline svarar

Hej, När en domstol utdömer skadestånd att betalas solidariskt gör den det för att offret skall vara tillförsäkrat det tilldömda beloppet. Ibland kan det stå utskrivet i domen hur stor del av skadeståndet som skall tillkomma på var och en av de dömda, men offret kan ändå söka var och en av de dömda på hela beloppet. I fall enbart en krävs på skadeståndet har den andre ett så kallat regresskrav på den som inte behövt betala. Allt detta just för att offret lätt skall kunna få ut beloppet han eller hon har rätt till och i och med detta skall kunna kräva det av t ex den gärningsman som har störst chans att betala. I skadeståndslagens 6 kap 4 § (se http://www.lagen.nu/1972:207 ) stadgas det att två eller flera svarar solidariskt för ersättning av samma skada. Har stadgas dock ingenting om den slutliga fördelningen av beloppet mellan gärningsmännen inbördes för det fall det i en dom inte fastställs hur mycket av beloppet som ankommer på var och en av dem. I rättspraxis har det dock fastställts att denna inbördes fördelning skall ske utefter vad som är skäligt, t ex hur aktiva de olika gärningsmännen var i brottet. I slutändan är det bara domstolen som kan bestämma exakt hur stor del av beloppet som skall falla på var och en av de betalningsansvariga, såvida inte de själva kan komma överens om fördelningen. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare