FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/02/2006

Vinstskatt vid försäljning av hus eller lägenhet

Hej! Undrar lite om vinstskatt vid försäljning av hus eller lgh. Om jag har rätt för mig så kan man om man köper ett nytt hus eller lgh inom ett år och lägger in vinstpengarna från förra huset i det nya, så kan man skjuta vinstskatten framför sig......men hur länge då? Om jag aldrig säljer det nya huset, behöver jag då aldrig betala vinstskatten på förra huset? eller så enkelt är det kanske inte?? Mvh H.R.

Lawline svarar

Du har rätt att uppskovsreglerna i Inkomstskattelagens 47 kap, se http://lagen.nu/1999:1229, ger möjlighet att få uppskov från skatt vid försäljning av bostad. Det finns dock vissa omständigheter som måste uppfyllas för att uppskovsreglerna skall bli tillämpliga. Villkoren återfinns i 47 kap. 2-6 §§ och innebär i huvudsak att en fysisk person kan erhålla uppskovsavdrag vid avyttring av permanentbostad (ursprungsbostad), om kapitalvinsten uppgår till mer än 50 000 kronor och om han förvärvat eller avser att förvärva en ny bostad (ersättningsbostad). Om en ersättningsbostad med uppskov överlåts genom arv, testamente, bodelning eller gåva skall överlåtaren lämna uppgift om den nya ägarens namn, adress och person-/organisationsnummer under ”Övriga upplysningar” i inkomstdeklarationen. Detta innebär att vinsten förr eller senare kommer att beskattas. Mer information kan du hitta på skatteverkets hemsida, försäljning av småhus, broschyr SKV 379. Mvh
Branka StojkovicRådgivare