FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/04/2007

Vem bär ansvaret för skador på grannfastighet?

Vem bär skadeståndsansvaret när en granne (och följdaktligen byggherre) anlitat entreprenörer för ett fastighetsbygge och grannfastigheten skadas av lastbilstrafiken? Strikt ansvar? Christian

Lawline svarar

Hej! Regler om skadeståndsansvar för byggnadsarbeten på fastighet och liknande finns i 32 kap. Miljöbalken (1998:808) http://www.lagen.nu/1998:808#K32 . I 3 § stadgas att skador som omfattas är bland annat skador på grund av buller, skakningar och liknande störningar. Ansvaret är rent strikt. Det måste finnas ett orsakssamband mellan skadan och den störande verksamheten. Vidare ersätts inte alla skador alltid. Den störande verksamheten måste så att säga vara av en viss svårighetsgrad. Detta gäller inte om den har orsakats med uppsåt eller av vårdslöshet, se 1 § 3 st. Skadeståndsansvarig är fastighetsägare som bedriver eller låter bedriva verksamhet på fastigheten, se 6 §. Det innebär att fastighetsägaren kan bli ansvarig vare sig han själv utför arbetena på fastigheten eller om han har anlitat en entreprenör. Emellertid kan även en entreprenör som utför arbeten på fastigheten göras ansvarig vilket framgår av 7 §. Fastighetsägaren och entreprenören svarar solidariskt vilket innebär att de ansvarar gemensamt och för varandra. Motparten kan således välja att kräva någon av de skadeståndsskyldiga på hela beloppet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare