FrågaSKATTERÄTTÖvrigt15/12/2005

Moms på elcertifikat och elskatt

Hej! Står det inte i momslagen något i stil med att "moms får endast uttagas på vara eller tjänst"? Tittar man på elpriserna så tar ju staten faktiskt ut moms på både elskatt och elcertifikat. Finns det något kryphål i lagen som säger att de verkligen får göra detta?

Lawline svarar

Ett elcertifikat räknas som som tjänst och att ta ut moms på detta är därför i sin ordning enligt mervärdesskattelagen, se http://lagen.nu/1994:200 . Vad gäller elskatten finns inger direkt lagrum på att moms kan tas ut på skatt. Däremot har frågan avseende detta tagits upp i bland annat regeringsrätten, som avgjort att moms kan tas ut på skatt. Svaret på din fråga är således att staten kan ta ut moms på såväl certifikaten som på skatten.
Ann Rask SamuelssonRådgivare