FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt10/04/2007

Upphovsrättlsligt skyddade bilder

Hej. Jag har hittat en bild på från serien \"spy vs spy\" på internet. Jag vill använda den till ett tygmärke som jag sen kommer att sälja. Jag kommer även att ändra lite på den. Jag tror inte att upphovsrättslagen gäller den men jag är inte säker. Jag hittade den på ett forum som en bild i ett inlägg. Kan jag använda den?

Lawline svarar

Hej, Jag avråder Dig från att använda bilden, eftersom den med all sannolikhet är upphovsrättsligt skyddad. En bild blir skyddad så fort den uppnår en nivå av konstnärlighet; något som i juridiken kallas för verkshöjd. Det innebär att skaparen har ensamrätt till alla verk som är individuella och självständiga. Bilden och dess gestaltning/form är på så sätt med all sannolikhet skyddad. Det hjälper inte heller att ändra lite på bilden. Ändringen måste vara så pass stor att det blir fråga om ett nytt, individuellt och självständigt verk. Med vänliga hälsningar
Lucas GeislerRådgivare