Upphovsrättsmål i USA

Jag undrar hur man gör för att stämma någon i USA? En person har tagit material från en webbsida som jag driver och lagt upp detta på sin egen sida. Detta har pågått under ett antal år, och tidigare har vi fått hans ISPer att ta bort materialet. Nu har han dock flyttat till en ISP som vägrar att ta bort materialet utan ett domstolsbeslut.

Till problemet hör att man i USA, så visst jag vet, behöver registrera sin upphovsrätt för att ett mål skall tas på allvar. Här i Sverige kan vi ju dock inte registrera upphovsrätt, så hur gör man då? Borde inte detta tas hänsyn till?

Framförallt undrar jag dock hur jag kan stämma denna person. Kan jag göra detta själv, t.ex, för att sedan blanda in en advokat endast om han fortfarande vägrar?

Lawline svarar

För att kunna stämma någon i USA finns det ett visst antal kriterier som måste uppfyllas: Man skall ha lidit någon slags skada som skulle kunna repareras genom ett beslut från domstolen. Om man lidit skada som beskrivs i föregående mening blir nästa steg att avgöra vilken domstol som kan ta upp fallet. Det kommer att avgöras efter svarandens hemvist och beroende på fallets art. Upphovsrättsmål får endast tas upp av en sk ”federal court”.

Man kan självfallet göra detta på egen hand, men det är mycket som en stämningsansökan skall innehålla för att godkännas som sådan och ju bättre den är ju bättre chanser har man i målet. Man bör även tänka på att huvudregeln i amerikansk rätt är att parterna i ett civilmål står för sina egna kostnader. Min rekommendation är att anlita juridisk hjälp åtminstone för att avgöra om du skulle klara detta på egen hand.

Vad gäller upphovsrätten i USA har du delvis rätt. På samma sätt som här i Sverige, och alla länder som skrivit under Bernkonventionen och däribland även USA, uppkommer upphovsrätten då upphovsmannen på något sätt förverkligar sitt verk. Upphovsrätten har två delar: en ekonomisk del och en ideell del. Den ideella upphovsrätten innebär att upphovsmannen har rätt att bli angiven som upphovsman för verket, han/hon bestämmer om ändringar får göras i verket och om verket får översättas eller bearbetas. Den ekonomiska rätten är upphovsmannens exklusiva rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av verket och att göra verket tillgängligt för allmänheten. Det är om man vill åberopa denna ekonomiska rättighet som man som amerikansk upphovsman måste registrera sitt verk i USA. Enligt Bernkonventionen skall verk som härstammar från andra medlemsstaterna ha samma skydd som verk av landets egna medborgare, och utländska upphovsmän skall troligen inte behöva registrera sin upphovsrätt i USA.

Lorraine SauvyRådgivare