Förbud mot införsel av butterfly

Hej. Polisen skriver på sin hemsida att det krävs tillstånd för införsel av så kallade butterflyknivar. Skulle inte det strida mot legalitetsprincipen då de inte räknas upp i

Förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål? (En butterflykniv saknar helt fjäder och är ingen springkniv). Är NJA 1996 s. 696 relevant i frågan? Mycket tacksam för svar.

MVH

Lawline svarar

Hej!

En butterflykniv faller med stor sannolikhet in under ”eller liknande” i 1 § förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål och av denna anledning krävs således tillstånd enligt samma paragraf. Denna paragraf bör läsas med beaktande av 1 § knivlagen som bl.a. säger att knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas.

Rättsfallet NJA 1996 s. 696 skulle visserligen kunna vara relevant om man vill finna stöd i praxis för föremål som inte kan anses vara ett liknande föremål, men fallet rör en s.k. slangbåge, varför det troligtvis ligger för långt bort i detta fall.

Lawline RådgivareRådgivare