FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/04/2007

Rätt till provision under anställning

Jag jobbar som säljare med provision och undrar om jag har rätt till provision på ordrar som jag lagt in under min anställningstid men som betalas av kunder efter att jag avslutat min anställning på företaget. Var hittar jag i så fall denna lagtext? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tyvärr så tror jag inte att det finns någon lag som reglerar detta förhållande. Frågan är snarare av avtalsrättslig natur och får lösas genom en tolkning av ditt anställningsavtal. Utan att ha tillgång till detta så kan det nog sägas att du skulle ha rätt till provision på de köp som avslutas under din tid som anställd. Det att kunderna skulle ha avtalat om kredit, eller erläggger betalning senare av annat skäl, kan knappast påverka denna rätt. Din prestation består ju i att sälja varan/tjänsten och det är denna prestation du skall ha betalt för. Med vänlig hälsning
Rådgivare