FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/03/2007

Innebörden av strikt ansvar

HEJ! Jag undrar vad som menas med strikt ansvar enligt miljöbalken. MVH Micke

Lawline svarar

Hej! Strikt ansvar betyder, både enligt miljöbalken och inom övriga juridiska områden, att det inte krävs konstaterande av varken uppsåtligt handlande eller vårdslöshet för att personen ifråga ska anses vara ansvarig. Det räcker alltså att det kan konstateras att en skada har uppkommit. Begreppet används främst när skdeståndsansvar ska fastställas. Vänligen,
Rådgivare