Är det lagligt att dela ut kopierad musik på stan?

Finns det någon väg att (utan att bryta mot lagen) kunna stå i stan och dela ut cd-skivor med kopierad musik gratis? Jag tänker det mig mest som en hypotetiskt fråga, och det vore roligt om någon av er känner er lockade av utmaningen.. Givetvis så kommer inga lagar att brytas, och om det på något vis går att hitta nått kryphål på ena eller andra sättet, så blir ju inga lagar brytna i alla fall! Ingenting är omöjligt, vore riktigt kul om det gick på något sätt.. Tackar ödmjukast på förhand!

Lawline svarar

Hej!

I 1 § Upphovrättslagen (URL) står det att den som skapat ett konstnärligt verk har upphovsrätt till verket.

Upphovsrätten innefattar en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten. (2 § 1st URL)

Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket. (2 § 2st URL)

Vidare stadgas det i 2 § 3st p.4 att spridning av ett exemplar genom att verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten är att göra verket tillgängligt för allmänheten. Att dela ut kopierad musik gratis är alltså att göra verken tillgängliga för allmänheten.

Kontentan av det hela blir att det är inte lagligt att gå till väga på ovan beskrivna sätt då detta strider mot upphovsmannens ekonomiska ensamrätt.

Mvh

Fredrik JorstadiusRådgivare