Sociala förhållanden som hinder mot tvångsförsäljning

Jag arbetar som personligt ombud (stöd till personer med psykiska funktionshinder) och stödjer en man som önskar bo kvar i en del i en ärvd fastighet. (I alla fall under en tid fram tills han hittar någon annan stans att bo, eller om problemen kan lösas med hjälp av samtal) Just nu har systern som äger den andra hälften ansökt om tvångsförsäljning till tingsrätten. Det finnns särskilda skäl till att man ev kan stoppa en tvångsförsäljning. I NJA 1979 S 562 står om sociala omstädigheter, kan ev vara tillämpligt i detta fall. Hur får jag tag i det rättsfallet, har försökt söka på nätet utan resultat?

Lawline svarar

Det finns ingen uttömmande uppräkning i 6 § samäganderättslagen på sådana synnerliga skäl som kan leda till uppskov med en tvångsförsäljning, se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1, utan detta är något som domstolen avgör från fall till fall.

I rättsfallet NJA 1979 s 562 slog HD fast att sociala förhållanden kan tänkas föranleda uppskov med tvångsförsäljning. Höga krav ställs dock även på att de är av sådan beskaffenhet att de innefattar synnerliga skäl. Rättsfallet finns inte tillgängligt på internet. Om du vill du ta del av det får du uppsöka ett juridiskt bibliotek eller beställa det från HD (http://www.hogstadomstolen.se).

Eftersom domstolen avgör från fall till fall vad som anses vara synnerliga skäl kan jag tyvärr inte uttala mig huruvida giltig skäl föreligger i detta fall.

Med vänlig hälsning

Michael WittingRådgivare