FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/03/2006

Resor till och från arbetsplatsen

Hej! Räknas man som anställd när man reser till och från ett uppdrag för ett bemanningsföretag? Finns det någon rättspraxis om detta? Enligt lars Lunning, anställningsrätt, räknas man som anställd den tid då man inte skulle kunna arbeta för någon annan. När jag kör bil 6 timmar till arbetsplatsen, dagen innan borde jag därför räknas som anställd. Företaget ifråga har ju därutöver försäkrat mig under resa till och från arbetet.

Lawline svarar

Hej! Som jag tolkar det hela är frågan huruvida man skall ses som anställd eller inte när man reser till och från arbetsplatsen kanske inte den viktigaste, utan snarare om sådana resor kan ge upphov till några rättigheter eller skyldigheter. Om man ser frågan på ett sådant sätt bygger den egentligen på två frågor, dels huruvida man faktiskt är anställd, dels om resorna har ett samband med anställningen (vilket kan ha betydelse i skattehänseende). Frågan huruvida man faktiskt är anställd följer av vanliga regler med utgångspunkt i anställningsavtalet och vållar i regel inte några problem - av frågan tycks det emellertid som relativt klart att det rör sig om en anställning (om det inte skulle röra sig om en anställning skulle ju frågan huruvida man är anställd under resor eller inte bli överflödig). En fråga som däremot kan ge upphov till problem beträffande anställda i bemanningsföretag, är vid vilken ort de egentligen skall anses arbeta. Enligt 12 kap. 8 § inkomstskattelagen (IL) är tjänstestället den plats där den skatteskyldige (i detta fall den anställde) utför huvuddelen av sitt arbete och beträffande anställda i bemanningsföretag finns olika sätt att betrakta detta: 1. Arbetar den anställde endast under en bestämd tid eller med ett visst bestämt uppdrag och upphör hans anställning hos bemanningsföretaget i och med att uppdraget slutförs skall tjänstestället anses vara den plats där arbetet utförs. 2. Om den anställde har en tillsvidareanställning som innebär att arbetsplatsen under året kommer att variera (som en följd av bemanningsföretaget hyr ut den anställde till flera olika företag) kan utgången bli en annan eftersom att den anställde enbart kan ha ett tjänsteställe. Under förutsättning att den anställde i mycket liten utsträckning inställer sig hos bemanningsföretaget utan istället inväntar nya uppdrag i hemmet, får det till följd att hans bostad ska anses som tjänsteställe. Då arbetsförhållandena för anställda vid bemanningsföretag givetvis varierar kan man dock inte utgå ifrån att utgör tjänstestället så fort den anställde innehar en tillsvidareanställning - det finns därför vissa anställda som till följd av att arbetsplatsen inte varierar anses ha sitt tjänstställe förlagt till arbetsplatsen hos det företag som bemanningsföretaget har hyrt ut den anställde åt. I skattehänseende har frågan beträffande var tjänststället skall anses vara beläget betydelse för rätten till vilka avdrag som den anställde har rätt att göra i samband med t.ex. tjänsteresor (d.v.s. resor till och från tjänstestället i samband med arbetet). I detta sammanhang talar man även den vanliga verksamhetsorten och enligt 12 kap. 7 § IL avses med detta ett område inom 50 km från den skatteskyldiges tjänsteställe. När man således reser till och från den ort där man skall arbeta, är det av betydelse var tjänststället är beläget. Om du använder din egen bil för att i sex timmar ta dig från din bostad till din arbetsplats borde denna ligga längre än 50 km från din bostad. Om tjänstestället då skulle vara din bostad borde detta inneböra att det rör sig om en tjänsteresa och att du enligt 12 kap. 5 § IL får dra av 18 kr per mil. Du borde dessutom ha rätt till avdrag för ökade levnadskostnader enligt 12 kap. 6 § IL om resan innefattar minst en övernattning utanför verksamhetsorten. Avdragen som får göras framgår av 12 kap. 10-17 §§ IL och omfattar bl.a. avdrag för logi och måltider. Om tjänststället istället skulle sammanfalla med arbetsplatsen kan det inte ses som en tjänsteresa och således finns inte heller ovannämnda avdragsmöjligheter. Vidare skall även eventuellt traktamente behandlas som lön varmed någon avdragsmöjlighet inte heller i detta fall finns. Resorna skulle emellertid eventuellt kunna betraktas som arbetsresor och om du använder din egen bil för sådana resor har du enligt 12 kap. 27 § IL rätt till avdrag om tidsvinsten är mer än två timmar och avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen är minst fem kilometer. Enligt 12 kap. 2 § IL är avdragsmöjligheten emellertid inskränkt till att enbart gälla belopp som överstiger 7000 kr. Att försöka ge några exakta svar i detta fall är svårt då det krävs mer information om de bakomliggande förhållandena. Vad man i allmänhet kan säga är dock att avdragsmöjligheterna för resor till och från arbetsplatsen är beroende av var den anställde kan anses ha sitt tjänsteställe, vilket i sig är avgörande för att fastställa den vanliga verksamhetsorten. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare