FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/09/2005

Hur mycket kan man få i skadestånd vid en misshandel

Jag blev misshandlad av en kille i höstas. Skadorna var lindriga men jag vågar inte gå ut ensam längre. Är det rimligt att jag yrkar på skadestånd? Vilken summa kan det i så fall röra sig om?

Lawline svarar

Hej! Självklart kan du yrka på skadestånd om du har blivit misshandlad. Det du först måste göra är en polisanmälan eftersom det rör sig om ett brott. En nackdel för dig är den avsevärda tid som har förflutit mellan misshandeln och polisanmälan om händelsen inträffade så tidigt som förra hösten eftersom berättelser och vittnesmål värderas svagare med tiden. Vad gäller skadeståndets storlek grundas det på fasta tariffer baserade på hur grov misshandelv var, hur länge du var sjukskriven, kränkningens storlek, lyte och men osv. Hur du skall beräkna skadeståndtsbeloppet kan du få hjälp av genom att kontakta brottsoffermyndigheten. Ett schablonbelopp för ett knytnävsslag i ansiktet brukar vara omkring 5000 kr. Det kan vara ett bra belopp att utgå ifrån beroende på hur dina skador ter sig i jämförelse.
Rådgivare