Uppehållstillstånd för flickvän

Jag är dömd 2005 för ringa narkotikabrott och rattfylleri, nu hoppas jag och min flickvän, från Thailand, att vi ska kunna bo tillsammans i Sverige. Min fråga är hur mitt förflutna kan påverka migrationsverkets beslut om hon ska få uppehållstillstånd eller inte. Kan hon och jag bli nekade att bo tillsammans bara för att jag är dömd? eller gäller lagen för allvarligare brott? tex våldtäkt, hemfridsbrott, misshandel osv... Vill få lite klarhet i detta för hon ska nu gå till svenska ambassaden i bangkok. Mvh Pär

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga regleras i Utlänningslagen (SFS 2005:716) 4 kap 17 §. Denna bestämmelse innebär att om den i Sverige bosatta personen har gjort sig skyldig till t.ex. våldsbrott mot närstående eller till sexualbrott, kan uppehållstillstånd nekas. Däremot ska ringa narkotikabrott och rattfylleri i normalfallet inte påverka bedömningen. Ju längre tid förhållandet har varat desto mindre vikt läggs vid tidigare kriminalitet hos den i Sverige bosatta personen. Med ledning av de uppgifter du angett borde enligt min mening uppehållstillstånd inte kunna nekas på den grunden.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar och lycka till

MVH

Rådgivare