Utmätning av tavlor

Min sambo har skatteskulder. Kronofogden kom hem till oss och tog 3 värdefulla tavlor som tillhör min pappa. Han köpte dem på 70-talet och har kvitto på alla tre.

Vi skickade in kvittona men kronofogden sa att det gått så lång tid sedan han köpte tavlorna att jag kan ha fått dem i gåva av honom (även om sådant papper ej finns) och därför ansåg de att de skulle ta dem. Kan de verkligen göra så? Skall min pappa betala för min sambos skatteskulder?

Lawline svarar

Det är självklart inte så att din pappa skall betala för din sambos skatteskulder. Dock får lös egendom utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Om det går att göra det sannolikt att tavlorna tillhör din pappa eller dig själv kan de inte utmätas. Allt detta enligt Utsökningsbalk (1981:774). Se http://www.lagen.nu/.

Fredrik EklundRådgivare