Uppehållstillstånd

Hej jag undrar hur lätt det är att få uppehållstillstånd om man blir sambo med någon i Sverige som man ska ha barn med.

Lawline svarar

Hej.

Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att bli sambo med någon som bor i Sverige. Du ansöker om uppehållstillstånd via den svenska ambassaden i det land Du bor i. Det ska inte vara några problem att få uppehållstillstånd om Du ska bli sambo med någon i Sverige samt ha barn. Den enda möjligheten till avslag på Din ansökan torde vara om den skulle grunda sig på felaktiga uppgifter, t.ex. om samboförhållandet är ett skenförhållande. Annars ska det inte vara några problem.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare