FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt25/02/2007

Stötande firmanamn

Tja! Ska starta ett skivbolag som jag tänkt döpa till HelveteH Records, men enligt Bolagsverket kan jag få stora problem med att registrera namnet på bolaget, eftersom det anses vara stötande. Är HelveteH verkligen ett stötande namn, och vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Hej! Firmalagen är tillämplig, du finner den http://www.lagen.nu/1974:156 . Enligt 10 § får inte en firma som strider mot goda seder eller allmän ordning registreras. Det är en bedömning som Bolagsverket ska göra och HelveteH ligger i farozonen för att uppfattas som stötande. Det Bolagsverket ska ta hänsyn till är hur allmänheten uppfattar ett namn och jag kan inte ta ställning till om HelveteH är ett stötande namn mer än att Bolagsverket förmodligen har gjort en korrekt bedömning. Med vänlig hälsning
Anna MannRådgivare