FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2005

Hur bestäms straffet för fortkörning?

Hej Jag har fått mitt körkort återkallat efter att ha kört 31 km för fort på en 90 sträcka. Enligt körkortslagen så skulle min överträdelse innebära att jag blir av med körkortet i 1-6 månader. Nu fick jag min dom, och det blev 2 månader. Det känns som om att 2 månader är något som sätts slentrianmässigt. Har talat med andra som blivit av med körkortet som också fått samma dom. Jag har aldrig varit straffad förut, körde "enbart" en km fortare än "bli av med körkortsgränsen" Då jag behöver körkortet i tjänsten och två månader är ganska lång tid, så är mina frågor. Hur bör man formulera sig? Finns det någon annan liknande dom där strafftiden har sänkts som man kan hänvisa till, och ta del av den överklagan? Varför två månader, när får man enbart en månad? Tacksam för hjälp Mvh Peter Bergman

Lawline svarar

Hej! Alla brott har ett visst straffvärde och domstolarna brukar uppskatta straffet efter omständigheterna. Det är svårt att säga när man dömer till endast en månad, men då är det fråga om lindriga fall eller förmildrande omständigheter och då menar man inte att man "bara" kört 31 km/h över fartgränsen. 29:1 brottsbalken uppmanar domstolarna till en enhetlig rättstillämpning och inte avvika från praxis utan att ha mycket goda skäl. Troligtvis därför dömer de till två månader för i stort sätt samma brott och troligvis därför kan det vara svårt att få något annat straff i en annan instans. Mvh
Fia BergRådgivare