FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/02/2007

Användning av annans bild och namnteckning i reklam

Hej! Jag undrar vad som gäller om ett företag som jag är anställd på använder mitt namn och en min namnteckning (dock förfalskad) utan min tillåtelse i reklam syfte?

Lawline svarar

Lag (1978:800) om namn och bild, som du hittar http://lagen.nu/1978:800 är direkt tillämplig i detta fall. 1 § 1 st. säger att en näringsidkare vid marknadsföring av en nyttighet inte får använda annans namn eller bild utan dennes samtycke. Har du inte medgivit användningen av bilden är publiceringen i strid med denna lag. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar en viss person. Här brukar man exemplifiera med att en näringsidkare i sin marknadsföring skriver ”statsministern” med vilket det enbart kan menas en person. En signatur kan godtas inom ramen för rekvisitet beteckning om den är allmänt känd, vilket som exempel torde vara fallet med HM konungens namnteckning. Om du inte är allmänt känd är det rimligt att din namnteckning inte heller är det. Uppsåtlig eller grovt oaktsam överträdelse av förbudet medför straffansvar enligt lagens 2 §. Det viktigaste för dig är emellertid att du, i vart fall för utnyttjandet av bilden, har rätt till skäligt vederlag. Det finns inte många prejudicerande fall på detta område då de flesta fall leder till att parterna gör up i godo. I HD B2648-98 där herrtidningen Aktuell Rapport utan medgivande hade infogat en bild på Robert Gustafsson i reklam för nästa nummer utdömdes emellertid som skäligt vederlag 50 000 kr. Sker överträdelsen av förbudet uppsåtligen eller oaktsamt skall ersättning även utgå för annan skada.
Rasmus FahlénRådgivare