Användandet av s.k. pokerrobotar

Hej,

Poker är ju populärt nu. Jag har funderat på att göra en automatisk pokerrobot som spelar åt en. Jag vet att det strider mot pokersajters terms & conditions. Men jag undrar om det strider mot några lagar - svenska eller utländska?

Lawline svarar

Användandet av pokerrobotar, bots eller andra dataprogram som hjälpmedel vid nätpoker är inte specifikt reglerat i svensk lag.

Du kanske funderar på om det kan klassas som exempelvis bedrägeri eller oredligt förfarande, men det har jag svårt att se. Bedrägeriparagrafen (se http://www.lagen.nu/1962:700#K9 ) innehåller flera rekvisit som måste vara uppfyllda, det räcker inte att konstatera ett vilseledande. Man måste kunna visa att det är vilseledandet i sig (den felaktiga informationen att det är en människa som spelar) som orsakar ett handlande, som i sin tur orsakar en ekonomisk skada hos en motspelare - och att den inte skulle uppkomma ändå. Ett sådant orsakssamband kan vara mycket svårt att visa, eftersom själva förmögenhetstransaktionen faktiskt sker på grund av att vissa händer spelar, inte på grund av vilseledandet.

Även om du inte begår något brott så bryter du som du själv påpekar mot de villkor som spelföretagen uppställer och som jag antar att du godkänt genom avtal när du blev medlem på en sida. Ett sådant avtalsbrott kan leda till ersättningsskyldighet eller andra förpliktelser.

Miranda BergRådgivare