Rätt till dröjsmålsränta

Hur mycket har jag rätt att ta ut i dröjsmålsränta för en lägenhet som kostar 2400 kr/ månad och som ska betalas den sista i månaden men betalas den 14:e i månaden efter?

Lawline svarar

Om betalningstiden försuttits för en fordran som har ett bestämt förfallodatum har man rätt till dröjsmålsränta från och med förfallodagen, se 3 § Räntelagen (RL). Enligt 6 § RL beräknas räntan enligt en räntefot som motsvarar referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. Den gällande referensräntan utgör för närvarande 3 % under perioden 1 januari –30 juni 2007 (se SFS 2007:1, se http://www.thomsonfakta.se/ekonomi/sub/news.aspx?s=news.aspx&t=SFS&h=SFS2007-0001.htm#1).

Detta innebär att du har rätt till en dröjsmålsränta på nominellt 11 %.

Beräkning av ränta:

2400 x 0,11 = 264 kr/år => 264/12= 22 kr/månad => 11 kr för två veckor

Du har alltså rätt till en dröjsmålsränta motsvarande 11 kr.

Att anmärka dock är att räntelagen är dispositiv vilket innebär att parterna kan avtala om när rätt till dröjsmålsränta inträffar och storleken på denna. Har inget avtalats tillämpas räntelagens bestämelser. Räntelagen hittar du http://lagen.nu/1975:635.

Andreas HeedRådgivare