FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/01/2007

Skadestånd på grund av brott

hej. jag har blivit utsatta för misshandel och förlämpning av en helt okänd man till mig .Där jag blev kallad svartskalle och javla negger av denna man och sen misshandlade mig utan provakation.jag hamnade på akuten på grund av skadan han utsatta mig för .nu vill jag kräva skadestånd från han för misshandel och förlämpning och undrar hur mycket ska jag kräva för kroppskada,sveda och värk och kränkning han utsatta mig för?hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det normala vid skadestånd på grund av brott är att det enskilda anspråket (d v s begäran att få skadestånd) behandlas under samma rättegång som åtalet för brottet (se 22 kap 1 § rättegångsbalken, RB http://www.lagen.nu/1942:740 ). Om brottet som skadeståndstalan grundar sig på hör under allmänt åtal (vilket misshandel gör) är åklagaren skyldig att hjälpa dig med utformandet av talan enligt 22 kap 2 § RB, om det kan ske utan väsentlig olägenhet. Skulle inget åtal väckas, eller om det enskilda anspråket inte kan behandlas vid det tillfället då ansvaret för brottet prövas, kan man väcka talan om skadeståndsanspråk genom ansökan om stämning i vanlig ordning i enlighet med reglerna i 42 kap RB. Enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen (se http://www.lagen.nu/1972:207 ) har den som orsakas personskada rätt till skadestånd. I 5 kap 1 § ses vad som skall omfattas av detta skadestånd. Skadeståndet skall nämligen ersätta den skada som uppstått. I 5 kap 1 § 1 st 1 och 2 punkterna ser vi att den skadelidande har rätt till ersättning för den ekonomiska skada denne lidit. Ersättning skall då utgå för bl a de läkarkostnader offret haft, kostnad för kläder som förstörts i samband med skadetillfället, för den inkomstförlusten denne haft på grund av att han/hon inte kunnat gå till jobbet till följd av skadan m m. Dessa kostnader skall upptas till sina faktiska värden. I punkten 3, samma paragraf, ser vi att ersättning även skall utgå för den ideella skada som uppstått. Sveda och värk samt lyte och men nämns här. Ersättningen för sveda och värk är tänkt att gottgöra den skadade för det lidande och de olägenheter denne utsatts för på grund av skadan under själva läkningsprocessen. Beloppet som betalas ut varierar efter typen av vård och vårdtidens längd. Om du vistas hemma är beloppet t ex 2 200 kr/månad men vid sjukhusvistelse är beloppet snarare 3 600 kr/månad (se Trafikskadenämndens hjälptabell för bestämmande av ersättning för sveda och värk http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2007.pdf ). Ersättning för lyte och men är till för att kompensera den skadelidande för de bestående skador denne fått på grund av brottet. Med andra ord rör det sig om en ersättning för invaliditet och en utvärdering om sådan föreligger görs ofta efter viss tid efter skadetillfället. Vidare kan enligt 2 kap 3 § samma lag även ersättning för kränkning utdömas. Kränkningsersättningen börjar på 5 000 kr och de vanligaste beloppen som utdöms ligger mellan 5 000 och 15 000 kr. Högre belopp förekommer dock, men tillerkänns främst offer för grovt våld som tillfogats t ex med tillhygge som järnrör, kniv eller pistol. (För praxis rörande skadestånd för kränkning, se under ”brott mot liv och hälsa” i Brottsoffermyndighetens referatsamling http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1176 .) Endast allvarliga kränkningar är ersättningsbara men i misshandelsmål bedöms ofta omständigheterna vara sådana att kränkningsersättning skall utgå, och ligger då vanligtvis runt kanske 10 000 kr. Vid bestämmandet av det belopp du vill yrka på i skadestånd för kränkning kan du ha i åtanke att en domstol aldrig kan döma ut mer än vad en part yrkar på. Därför kan det vara en idé att yrka på ett lite större belopp än man faktiskt tror att man kan få ut. Däremot bör inte beloppet vara för högt för detta kan framstå som oseriöst. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare