Har man rätt att göra vad man vill med sitt eget liv?

Hej! Rent juridisk, kan man säga att en människa rent tekniskt äger sitt liv, dvs rätten att göra vad hon vill med det?

Lawline svarar

Hej!

Din fråga är väldigt omfattande men jag ska försöka svara ändå. En människa har rätt till liv. Hon får göra vad hon vill med det så länge hon följer lagar och sådant grundläggande som krävs för att man ska kunna leva i ett civiliserat samhälle tex inte skada andra och dylikt.
Människan (i Sverige) har rätt att bestämma över sitt liv tex på sådant sätt att hon kan välja att leva eller vara död, dock måste personen ta sitt eget liv då folk som hjälper henne på olika sätt kan straffas för det. Människan kan också samtycka exempelvis till olika brott mot honom/henne, dock endast upp till ringa misshandel. Därför kan man exempelvis inte samtycka till att någon annan tar ens liv, inte ens aktiv dödshjälp är OK (som du kanske redan vet).
Om du var ute efter något annat får du gärna kontakta mig(fia.berg@lawline.se).

Mvh

Fia BergRådgivare