FrågaSKATTERÄTTÖvrigt04/01/2007

Skattepliktig förvärvsinkomst i utlandet

Jag har jobbat i republiken Korea i flera år och betalt skatt i Korea. Kommer nu att flytta tillbaks till Sverige. Jag har varit anstäld av ett Koreanskt företag. Har under denna tid även haft en bostad i Sverige. Så min fråga är, behöver jag betala skatt i Sverige på inkomst från Korea? Jag har inte vistats i Sverige under denna tid, har levt och verkat i Korea.

Lawline svarar

Du behöver inte betala skatt för den inkomst du haft i Korea och skattat för där, däremot brukar man ange inkomst och skatt under det aktuella deklarationsåret. Det faktum att du har haft kvar din bostad i Sverige förändrar inte detta. Om du däremot har hyrt ut din bostad under tiden du varit borta och haft en inkomst som följd så kan du vara skattskyldig för den inkomsten, detta beror på om du förtfarande anses stadigvarande bosatt i Sverige och hur eventuella dubbelbeskattningsavtal med Korea ser ut. Skulle detta vara fallet så rekommenderar jag att du kontaktar skattemyndigheten för ett mer detaljerat svar utifrån aktuella avtal. Mvh
Ida ForssRådgivare