FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/01/2007

Förvaltares skadeståndsskyldighet

Hur lång tid kan gå för att inkomma med skadeståndsanspråk på en förvaltares hantering av en konkurs? Vilka relevanta lagar och förordningar finns för konkursförvaltares utförande av sitt arbete?

Lawline svarar

Hej! Skadeståndsanspråk mot en förvaltare för hantering av en konkurs ska enligt 17 kap 2 § konkurslagen föras i samband med klander av förvaltarens slutredovisning. Klandertalan ska enligt 13 kap 7 § 3 st väckas senast tre månader efter att kopian av redovisningen kommit in till den domstol som hanterar konkursen. Konkursförvaltares arbete regleras främst i konkurslagen, se speciellt 7:e kapitlet om förvaltning och tillsyn. För att undersöka förvaltarens arbete och få ut handlingar om det, kan det vara värt att kontakta tillsynsmyndigheten som är Kronofogdemyndigheten. De har enligt 7 kap 28 § konkurslagen skyldighet att lämna upplysningar till dig som gäldenär om boet och dess förvaltning. Se lagtext http://lagen.nu/1987:672 Hoppas att du har fått hjälp av mina svar. Med vänlig hälsning
Rådgivare