FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/09/2005

Strikt ansvar för husdjur

Min granne blir arg när min hund markerar revir på hans tomt och hotar med att ställa mig till svars om jag inte hindrar hunden från att gå in på hans tomt. Kan det verkligen stämma att jag kan bli bestraffad för vad min hund gör på andras tomter?

Lawline svarar

Du har enligt lagen alltid strikt ansvar för din hund dvs du är ansvarig för allskada din hund förorsakar oavsett om det sker på din tomt eller inte. Någon möjlighet till friskrivning finns inte heller, dock är ju även den inträngande hundens ägare strikt ansvarig för hans hund som olovligen kommer in på din tomt.
Rådgivare