FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2006

Gåva ska inte ingå i bodelning

Hej! Jag och min hustru ska flytta till lägenhet och har inte längre plats för alla möbler från vårt gamla hus. Vi kommer därför att skänka delar av möblemanget till våra två döttrar. Det är främst helt vanliga möbler men vi har även ett antal antika stolar som är relativt värdefulla men som framförallt har ett mycket stort affektionsvärde då de funnits i släkten i många många år. Hur kan man se till att dessa stannar i släkten? Vår ena dotter är gift sedan fyra år och vi vill inte att möblerna ska försvinna om hon och hennes man skiljer sig. Stämmer det att man kan åstadkomma detta genom något slags villkor? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att ni kan åstadkomma detta genom ett villkor. Ni kan upprätta ett gåvobrev där ni anger som villkor för gåvan att den ska utgöra "enskild egendom". Då gäller enligt 7 kap. 2 § och 10 kap 1 § äktenskapsbalken att den egendomen inte ska ingå i en framtida bodelning. Egentligen räcker det med att ni anger detta villkor muntligt men om ni gör det skriftligt blir det naturligtvis lättare att senare bevisa att det faktiskt funnits ett sådant villkor. Äktenskapsbalken hittar ni http://www.lagen.nu/1987:230. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare