FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/05/2013

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag har en fråga ang skilsmässa och dess lagar. En vän till mig skilde sig nyligen från sin fru, de båda skrev på och skickade in skilsmässapappren i början av mars i år,. I förra veckan vann han en summa pengar, lite mer än 50 000 kr. Nu är han orolig för att hans fd fru har rätt till hälften av pengarna. Då till min fråga, har hon rätt till hälften av dessa pengar även att de både två skrivit på och skickat iväg skilsmässopappren?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

I äktenskapsbalken 9 kap. 2 § stadgas att bodelning vid äktenskapsskillnad ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållanden den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det är alltså den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till rätten, vilken i juridiska sammanhang ofta kallas för "den kritiska tidpunkten". Med egendomsförhållanden avses den samlade egendomsbilden, såväl tillgångar som skulder.

Av din fråga framgår att paret sökt om skilsmässa i mars, vilket innebär att talan om äktenskapsskillnad är väckt. Bodelningen mellan dessa kommer att göras med utgångspunkt i egendomsförhållanden vid den kritiska tidpunkten. Det vill säga den dag ansökan om äktenskapsskillnad inkom till rätten. Det i sin tur innebär att pengar som en person vinner efter att talan om äktenskapsskillnad inkommit till rätten inte kommer att delas vid en kommande bodelning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare