Dödsbos skyldigheter vid skador/förslitningar

min mor har avlidit och hyresläg behöver rep./saneras.Hon var en samlare och läg är sliten och smutsig,kan dom kräva oss på betalningen?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Här är 12 kap. 24 § jordabalken (1970:994) tillämplig. Första stycket, första och andra meningen lyder:

"Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning."

Detta innebär följande:

"Hyresgästen får använda lägenheten med vanlig aktsamhet. Vad som uppkommer genom normalt slitage kan han inte göras ekonomiskt ansvarig för, när underhållet åvilar hyresvärden. Inte heller svarar hyresgästen för skador som uppstår genom olyckshändelse.Hyresgästen svarar för skador som han åstadkommit avsiktligt liksom för skador som uppstått genom hans vårdslöshet eller försummelse..."

(Beckman m. fl., en kommentar till JB och anslutande författningar, 2 u.)

Vårdslösheet innebär det att vara oaktsam. Detta gällde den avlidne när denne var avtalspart, och gäller nu dödsboet, som jag antar inträtt som avtalspart. Svaret på frågan blir med andra ord beroende på vilka skador som finns. Normal förslitning kan aldrig innebära att dödsboet blir ersättningsskyldigt. Du säger att lägenheten är smutsig. Eftersom boet som avtalspart "väl ska vårda lägenheten" föreslår jag att ni håller den ren.

Jag vill också göra dig uppmärksam på lagrummets andra stycke. Om en skada uppkommer eller brist visar sig som ofördröjligen måste avhjälpas för att allvarlig olägenhet icke skall uppstå, måste boet så snart boet märker detta, meddela hyresvärden, annars kan boet bli ersättningsskyldigt för skada som föranledes av hans försummelse.

Lars BålmanRådgivare